הריון -חלון ההזדמנויות להשפעת הסביבה על בריאות העובר.

אפיגנטיקה – תחום חדש בביולוגיה. משמעות המילה "אפיגנטיקה" היא בקרת על, השליטה על הגנים על ידי הסביבה.

הסביבה שלנו הינה חומרית מה שאנו אוכלים, שותים, נושמים, וכמו כן מנטלית האם אנחנו במתח וחרדה?

עד לאחרונה חשבו שה- DNA שלנו לא יכול להשתנות, שאם נולדנו עם סט של גנים שקיבלנו מההורים, גנים שירשנו חלק מאבא וחלק מאמא, בניית הגוף כולו תוכתב לנו מהסט הזה. אולם במחקרים שעסקו בתחום הנדון התחילו להתגלות ממצאים שסותרים זאת.

בעולם המדע מתנהל ויכוח עתיק יומין בנוגע לשאלה למי השפעה חזקה יותר, לגנטיקה או לסביבה. לא היה קל לחקור שאלה זו והמחקרים שהתמקדו בה כללו את תחומי המחקר פסיכולוגיה וביולוגיה יחדיו ודנו בהם בשאלה כיצד הסביבה משפיעה על האדם.

עם השנים נמצא במחקרים שתאומים זהים, החולקים את אותו DNA, אינם זהים לגמרי. כל אחד מהם מתנהג באופן שונה, ואפשר לראות אצלם עוד סימנים של שוני, למשל בבגרותם משקל גופם אינו זהה. אם ה-DNA שלהם זהה, אז הסיבה לשוני ביניהם יכולה להיות רק הסביבה. כעת נשאלת השאלה איך הסביבה משפיעה על הגנים?

על פי האפיגנטיקה יש כמה דרכים לבקרה ולשליטה על הגנים. אחת מהן היא תהליך ״המתילציה״. בשנים האחרונות גילו שיש לנו בעצם שליטה על הגנים ושאפשר להפעיל אותם או לשתק אותם בדיוק כמו בלחיצה על מתג שיש לו המצבים ON ו-OFF. לתהליך ״המתילציה״ אחראית הקבוצה המתילית – קבוצה כימית הקשורה לקובלמין, המגיעה מויטמין – מתילקובלמין b12, ואנחנו זקוקים לה כדי לבנות את הורמון מלטונין והסרוטונין במוח.

כשקבוצה מתילית נקשרת לגן אז היא משתיקה אותו. הגנים שנרצה להשתיק בגופנו הם אלה שיוצרים בעיות בגוף, למשל גנים שמעורבים בשגשוג של תאים העלולים לקדם מחלות בגוף, גנים שעוצרים ההתפתחות של מערכת החיסון. אם כך, יש חשיבות רבה לנוכחות של הקבוצה המתילית בגוף.

כאשר התזונה שלנו בריאה וכוללת מזון טרי שאינו מתועש ומעובד, היא מספקת לגופנו רכיבים מהקבוצה המתילית. אולם לצערי רבים ממזונותינו מתועשים ומעובדים, לכן חסרים בהם רכיבים מהקבוצה המתילית, שפשוט נהרסים בתהליכי העיבוד והשימור. היות וכך, לדעתי המלומדת כדאי לצרוך קבוצה מתילית ממקורות אחרים–  כמו תוסף מתיל קובלמין, המנגנון הביוכימי בגוף יפריד בין המתיל לקובלמין והוא יהיה זמין לתהליכי מתילציה נוספים. אם נצרוך ציאנוקובלמין, שהוא אחת מהנגזרות הסינטטיות של ויטמין B12, קבוצת ציאניד תיפרד מהקובלמין והקובלמין יחפש מתיל פנוי, משמע הוא יקטין את כמות הקבוצות המתיליות החופשיות ובכך יקטין את המתליציה הכללית בגוף. כן, ציאניד הוא חומר רעיל שרוב האנשים, למעט אלה הסובלים מבעיות בכליות, יכולים להתמודד איתו ולסלק אותו מגופם. אם כך, מתילקובלמין תורם לנו קבוצה מתילית שאחראית, באמצעות המתילציה, לבקרת הגנים.

אני מספרת על אפיגנטיקה בהרצאה זו

נגן וידאו

ניסוי נוסף  שנערך בארצות הברית בתחילת שנות האלפיים ושהוכיח עד כמה הסביבה חשובה לתכנות הגנטי של העובר.

המחקר התבצע על עכברים מזן אגוטי, על שם אחד הגנים שמשפיע צבע הפרווה. העכברים האלה זהובים ויפהפיים, אך הם חולים מאוד. הם סובלים מסוכרת ולחלק מהם כבר יש גידול סרטני. במסגרת הניסוי הזה העכברים האלה קיבלו כל מיני תרופות – העכברים חולקו לכמה כלובים. בכל כלוב נתנו לעכברים טיפול תרופתי שונה ורשמו את סוג הטיפול על גבי הכלוב.

באחד הימים של הניסוי לפתע ראה הנסיין שבאחד הכלובים נולדו לעכברות הזהובות צאצאים כהי פרווה. הדבר עורר תמיהה, הרי כל העכברים הוכלאו עם בני זוג מאותו הסוג ושחולקים אותו DNA. אי לכך צבע הפרווה של העכברים לא אמור להשתנות. בעקבות התופעה הזו החלו לבדוק את העכברים כהי הפרווה שנולדו לעכברות הזהובות החולות, ומהבדיקות עלה כי העכברים האלה בריאים.

לאחר מכן החוקרים התחילו לבדוק איך קרה הדבר, מה מיוחד בטיפול שקיבלו העכברים בכלוב הספציפי הזה. מן הבדיקה הזו עלה כי העכברים ששהו בכלוב הזה בסך הכול קיבלו ויטמינים שהם המקור לקבוצת מתיל: את הוויטמין B12 בצורה הביולוגית שלו, שנקראת מתיל קובלמין, ואת הוויטמין 9B (חומצה פולית). הממצא החשוב שהתגלה הוא שהעכברים הבריאים לחלוטין וכהי הפרווה שנולדו לעכברות החולות קיבלו רכיבים מקבוצות מתיל על גבי ה-DNA שלהם, ואילו לעכברות היולדות והחולות לא היו רכיבים מקבוצות מתיל על גבי ה-DNA שלהן.

                                              איור: גבי פרידמן- מתוך ספרי ״בריאות מותאמת אישית״

לסיכום, טיפים כללים לבריאות העובר:
1. כדי להגיע למצב של רגיעה שנחוץ לכניסה להיריון כדאי להיעזר בטכניקות לרגיעה נפשית
כמו דמיון מודרך, דיקור סיני, ביופידבק ורפלקסולוגיה.
2. שמרי על תזונה בריאה גם לפני ההיריון. זמן זה הוא חלון הזדמנויות שאפשר להתערב בו
כדי לשפר את הבריאות של האם ושל העובר כדי שיגדל להיות מבוגר בריא.
3. צריכה של ויטמין B12 (מתיל קובלמין) תסייע לך לשמור על בריאותך ועל בריאות תינוקך.
4. צריכה של ויטמין B 9 (מתיל פולט) תסייע לך לשמור על בריאותך ועל בריאות תינוקך.
5. חשיפה למתכות כבדות, לאלכוהול, לטבק ולחומרים כימיים וכן מתח נפשי גורמת לשינויים
אפיגנטיים העלולים להזיק לעובר. הישמרי מחשיפה כזו.
6. שמרי על בריאות נפשית. מצבה הנפשי של האם לפני ההיריון עשוי להשפיע על בריאות
התינוק לאורך כל חייו.

  • זכויות חולי סרטן לריצוף גנטי לשם התאמת תרופות
  • הריון -חלון ההזדמנויות להשפעת הסביבה על בריאות העובר.
  • אימונותרפיה- טיפול דרך מערכת החיסון
  • ובחרת בחיים- ראשית הרפואה המותאמת אישית בישראל
  • בריאות מגדרית
  • דביר בנדק פוגש את ד״ר ליאת אדרי ומתגבר על הדחף לאכילת יתר
  • מרשם לאוכל- פרויקט תזונה למתמודדות עם סרטן שד
  • ההתמודדות שלי עם הסוכרת מתוך כתבת ״המגזין עם אושרת קוטלר״
  • כתבה שפורסמה בעתון "מקור ראשון"
  • המדענית שעוזרת לחולים להתמודד עם מחלתם-YNET

להזמנת הרצאה צרו איתי קשר

© כל הזכויות שמורות לד"ר ליאת אדרי

דילוג לתוכן