תה ירוק בדרך אל האושר

depositphotos_6362450_originalהקיץ אני רוצה להציע לכם התמודדות קצת שונה, להרגעות, לשיפור חילוף החומרים, שתיית תה ירוק. כן, כן, תה ירוק.

בוודאי שמעתם שבתה הירוק ישנו מרכיב ה- EGCG, מרכיב זה הינו פוליפנולי, הוא נוגד החמצון החזק ביותר ופעילותו חזקה מפעילותם של ויטמין E וויטמין C. מחקר חשוב פורסם בכתב העת הנחשב Brain Research,  מצא שלמרכיב ה- EGCG, יש את היכולת למנוע עיכוב של קולטנים במוח של מוליך עצבי חשוב הנקרא GABA. כאשר אתרי הקולטן GABA עובדים כראוי, הדבר גורם להרפיה, מפחית מתח, מפחית חרדה, ומסייע לגרום לתחושה של רוגע. תרופות רבות הנקשרות לקולטני GABA או מעכבות את פירוקו של GABA משמשות כתרופות הרגעה נגד חרדה ודיכאון, חלק מהתרופות הנקשרות לקולטני GABA (למשל אלכוהול ובנזודיאזפינים) משבשות תהליכי קידוד זיכרון. לעומת זאת נמצא במחקר זה כי EGCG נותן בדיוק את אותו אפקט של הרגעה כמו תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים אך יש ביכולתו להגן על תאי העצב ולא לפגוע בהם. מאותה סיבה, ה- EGCG יכול לסייע במניעת התקדמות מחלות זקנה (מחלות המתאפיינות בהתנוונות המוח, כמו אלצהיימר ופרקינסון). צמחים נוספים הידועים כמרגיעים אי שקט, חרדה ובעיות שינה, הם קמומיל, מליסה ופסיפלורה, הידועים זמן רב ברפואה העממית, העובדים במנגנונים דומים במוח המשפיעים על המוליך העצבי  GABA  ובמנגנונים נוספים המעלים את הורמון האושר- סרטונין, ומעכבים מוליך עצבי נוסף-אצטילכולין האחראי על כיווץ שרירים. מחקרים נוספים, הוכיחו כי ה EGCG נלחם בתאים סרטניים בדם ביכולתו להפחית צמיחה של כלי דם חדשים הדרושים לצמיחת גידולים וגרורות. יתר על כן, תה ירוק יעיל מאוד בסילוק רעלים על ידי הפעלת אנזימים בכבד שמשמידים רעלנים בגוף, והוא מקל על מוות של תאים סרטניים. כמו כן הוא תורם לזירוז חילוף החומרים, ועוזר להפחית את רמת הכולסטרול הרע בגוף. בתה הירוק ישנו קפאין הגורם לתחושה של ערנות ואנרגיה, הרגשה רצויה ולמעשה הפוכה להרגשת דכדוך ומתח. כדאי לזכור: יש אנשים רגישים לקפאין שמצוי בתוך תה ירוק; שתיית תה כזה מעבר לשעה 4 אחר–הצהריים עלולה להקשות עליהם להירדם. במקרה כזה כדאי להשתמש בתה ירוק בלי קפאין. נכון להיום, אוזכר התה הירוק בכ-5700 מאמרים מדעיים וטכניים המופיעים במאגר הנתונים של הספרייה הלאומית האמריקנית לרפואה, PubMed, מספר מכובד של מאמרים על השפעתו של התה הירוק על מנגנונים ביולוגים.

תה ירוק מכינים מהעלים העליונים של צמח הקמיליה, לאחר הקטיף מאדים את העלים, מגלגלים ומייבשים אותם.  בניגוד לתה השחור, התה הירוק אינו עובר תהליך התחמצנות, ולכן רמת הקפאין בו נמוכה יותר.

הסינים והיפנים מכירים בתרומתו הבריאותית של התה הירוק לגוף ולנפש כבר מליוני שנים, ונוהגים לסיים כל ארוחה בשתיית כוס תה ירוק. תה ירוק מצריך חליטה בת 5-8 דקות לפחות – הזמן האידיאלי הוא 10 דקות -לשחרור הפוליפנולים, הטמפרטורה צריכה להיות נמוכה ממים רותחים אלא בין 85 -60 מעלות. ניתן להכין תה ירוק באמצעות שקיות תה מחברות שונות, זוהי הדרך הרווחת כיום לשתיית תה בעולם המערבי. דרך נוספת להכנה של משקה התה היא חליטה, עלי התה מגיעים בתפזורת וניתן להכין את התה במגוון אפשרויות.

המלצות לשימוש: חלטו שני גרם תה ירוק במשך 10 דקות בקומקום תה ושתו בתוך שעה. שתו 6 כוסות ביום. תה ירוק מאבד את הפוליפנולים המועילים שלו אחרי שעה או שתיים ולכן אין טעם לשמור אותו. אני אישית אוהבת להכין תמצית מרוכזת (ניתן לשלב כמה שקיקי תה תה ירוק בטעמי לואיזה לימונית וסטיביה עם קמומיל) ולאחר ההשריה למזוג לבקבוק מים גדול ויש לכם תה קר.

נסיים בקלישאה שמיליארד סינים לא טועים (וגם יפנים) וננסה לאמץ כמה מיסודות אורח החיים של תושבי המזרח להשריית הרגשה רגועה ובריאות טובה יותר.

על החתום: ד״ר ליאת אדרי

  • זכויות חולי סרטן לריצוף גנטי לשם התאמת תרופות
  • הריון -חלון ההזדמנויות להשפעת הסביבה על בריאות העובר.
  • אימונותרפיה- טיפול דרך מערכת החיסון
  • ובחרת בחיים- ראשית הרפואה המותאמת אישית בישראל
  • בריאות מגדרית
  • דביר בנדק פוגש את ד״ר ליאת אדרי ומתגבר על הדחף לאכילת יתר
  • מרשם לאוכל- פרויקט תזונה למתמודדות עם סרטן שד
  • ההתמודדות שלי עם הסוכרת מתוך כתבת ״המגזין עם אושרת קוטלר״
  • כתבה שפורסמה בעתון "מקור ראשון"
  • המדענית שעוזרת לחולים להתמודד עם מחלתם-YNET

להזמנת הרצאה צרו איתי קשר

© כל הזכויות שמורות לד"ר ליאת אדרי

דילוג לתוכן