ובחרת בחיים- ראשית הרפואה המותאמת אישית בישראל

המפגש שלי עם ניר טויב ז״ל

%d7%94%d7%91%d7%9c%d7%95%d7%92-%d7%94%d7%a0%d7%91%d7%97%d7%a8

אתם מכירים את המפגשים הנדירים המטלטלים את חייכם והופכים את כל דפוסי החשיבה שלכם? כך קרה לי ב-22 לאוקטובר 2012. לכאורה היום התחיל כעוד יום רגיל בחיי כפוסט דוקטורנטית במכון וייצמן. זה היה יום שני של השבוע, והייתי בעיצומו של ניסוי, אך גיליתי שיש לי שעתיים פנויות בדיוק בזמן של הסמינר השבועי של המחלקה לאימונולוגיה. אני זוכרת את ההתלבטות אם ללכת או לא, ממש סערה פנימית.

 מכון ויצמן הוא גן עדן לסקרנים, בכל מחלקה במכון ויצמן יש תמיד הרצאות פעם בשבוע, כמו גם אורחים מחו"ל ועוד פעילויות. אך המחקר שלי קודם לכול. הייתי צריכה לאסוף עוד נתונים לפני פרסומו. הערימה של המאמרים הלכה והצטברה על השולחן ולא ידעתי מתי אספיק להתמודד איתה. היה לי ברור לי שאני צריכה לבלות את השעות הבאות ליד שולחן העבודה שלי, אבל עצרתי הכול. שם ההרצאה משך את ליבי ולא יכולתי להתעלם ממנו:

 It's Personal: medicine from a personal point of view.  

Nir Toib and Hovav Nechushtan MD PhD; Hadassah Hebrew University Medical center.

בשם הזה היו כמה נושאים לא אופייניים להרצאת סמינר מחלקתית במכון וייצמן. זו לא הייתה הזמנה שגרתית לשמוע על עוד גן, חלבון או מנגנון ביולוגי. היה בזה ניחוח אחר, אישי. נוסף על כך, היו שני שמות של מרצים ולא אחד כרגיל, אחד מהם רופא מדען מבית חולים הדסה של אוניברסיטה העברית, ד"ר חובב נחושתן, אשר לא שמעתי עליו עד לאותו רגע, והשני – ניר טויב, שם ללא תואר. היום אני יכולה לתת לו תואר משלי: האיש ששינה את חיי.

נכנסתי להרצאה. על הבמה הופיע איש קירח ורב-עוצמה וסיפר על המאבק יוצא הדופן שלו במחלת הסרטן. כשנתיים וחצי לפני כן אובחן ניר כחולה בסרטן הריאות וקיבל טיפול קונבנציונלי. כפי שתיארתי בתחילת הספר, טיפול קונבנציונלי משמעותו פרוטוקולים רפואיים. מדברים על קו ראשון של טיפול (שבמחקרים מדעים הוכחה הצלחתו לקבוצה מסוימת של אנשים). אם הטיפול לא מצליח, מנסים קו שני וקו שלישי. בדרך מבזבזים זמן רב ומשאבים גופניים, משום שהטיפולים הכימיים הורגים תאים בריאים ותאים חולים ללא הבחנה.

בעקבות לימוד עצמי אינטנסיבי החליט ניר לנהל בעצמו את ההתמודדות עם המחלהכפי שהוא מעיד על עצמו בהרצאה "הוא בראש ובראשונה תחקירן סקרןבמאי שקורא תיגר על המוסכמות ומפיק נחוש שלעולם לא מקבל את המילה "לא" כתשובהאם כך פני הדבריםהוא יוצא למסע אדיר של הפקת חייו מחדש. הוא מפטר את האונקולוג שטיפל בו באופן הקונבנציונלישוכר את שירותיו של פרופחובב נחושתןומהמר על חייו בטיפול ברפואה מותאמת אישיתשרק החלה לקרום עור וגידים בעולם שבין המדע לבין יישום ברפואה קלינית.

כך כתב ניר במסמך הצהרת כוונות לקראת הפקת הסרט "ובחרת בחיים": "שמתי את הז'יטונים שלי על כך ששכפלתי את עצמי. אני אחד מהאנשים המעטים בעולם שמגדל רקמה חיה של הגידול שלי ועורך עליה ניסויים במטרה למצוא את פרח לב הזהב שיציל את חיי, כי אני בסופו של דבר רק אחד, ואם אקח הימור כושל – הלך עלייזה לא קלינימאוד יקר ורק מעטים בעולם עושים זאתאבל התוצאות מדהימות. לקחתי משכנתה על חיי, מה שרבים מוכנים לקחת על ארבע קירותאבל מהססים כשזה נוגע לחיים ומוותאני בחרתי בחייםאותו ציווי אלוהי שרק עכשיו ירדתי לפשרו."

"העידותי בכם היום את השמיים ואת הארץ החיים והמוות נתתי לפניך הברכה והקללה ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך"(דברים ליט.(

ניר החליט לא לקבל טיפול רפואי עד שגרורה של הגידול שבגופו תושתל בעכברי מעבדה ותפוענח באופן גנטיואכן פענוח הגרורה של ניר הביא לפריצת דרך מדעיתבאמצעותו גילתה מעבדת מחקר אמריקנית חדשנית את המוטציה הגנטית הגורמת לסוג הסרטן שממנו סבל. בעקבות זאת החל ניר לקבל טיפול שהפיג את התפשטות הגרורות ואפילו גרם להיעלמותם. שוב ושוב יזם הוצאת דגימות מהגרורות בגופו כדי ללמוד על המנגנון המניע את הגידולניר סיפר עוד שבין טיפול לטיפול הוא שומר על אורח חיים בריא, מתאמן ורץ למרחקים ארוכים. 

ככל שהוא הוסיף לדבר נשביתי בקסמיו. ניגשתי אליו בסוף ההרצאה ובקול נרגש אמרתי לו: "אני רוצה לעשות לאנשים אחרים את מה שאתה עשית עבור עצמך". ניר כתב באבירות את כתובת הדוא"ל שלו על ניירואמר לי שבעתיד הוא מתכנן להקים מכון משותף לרפואה ולמחקר שידביק את הפער שקיים בין המדע והרפואה ובעצם יישא את דגל הרפואה המותאמת אישית בישראללרגע אחד הוא נראה לי קצת חלש ועייף, אך הייתי נרגשת מהמעמד ודחיתי מחשבה זו מעליי. הוא אמר שאכתוב לו ושניפגש לפתח את הרעיוןזה היה רגע מכונן בחיי ולעולם לא אשכח אותו. נשארתי עומדת במקומי. ניר וד"ר נחושתן התרחקו מהמקוםההבנה שהגעתי אליה הדהדה חזק כל כך בראשי וידעתי שזה הייעוד האמיתי שלי. החלום שלי למצוא תרופה למחלת הסרטן זקף את ראשו מחדש ושינה את מצב הצבירה שלו. הניסוח החדש נועד לעזור לחולים להגיע לרפואה מותאמת אישיתהרגשתי שכל מה שעבר עליי בחיים האישייםבחיים המקצועייםכל הלימודים שלי התנקזו לרגע הזהלרגע המדויק שבו הבנתי מה אני רוצה לעשות בשארית חיי.

Fast Forward כמעט עשור לאחר פגישתי עם ניר טויב אני מוצאת את עצמי במפתיע מנהלת מעבדה לפתולוגיה מולקולרית ומרצפת (ריצוף הגנים- NGS) פרופיל מולקולרי מקיף של יותר מ500 גנים הקשורים למחלת הסרטן. מתוך הביופסיה אני מגרדת את תאי הגידול, מעשירה ומגדילה את הסיכוי למציאת השינוי הגנטי שנעשתה בגידול, מרץ 2022.

סגירת המעגל הזו, הזכירה לי לא פעם את החלום של ניר טויב, החלום שרציתי להגשים מדענים עובדים עם אונקולוגים ופתולוגים לטובת המטופל, הצלחנו ניר, אני רוצה לצעוק אליו לשמים, בחרנו בחיים, בכל בית חולים ציבורי היום מרצפים ביופסיות של חולי סרטן.

בשנתיים האחרונות שהקורונה השתוללה, התמקצעתי יותר ויותר בגנטיקה רפואית וכיום חולי סרטן מתייעצים איתי על הבדיקות הגנטיות שלהם , כדי להשיג בריאות מותאמת אישית.

ממליצה לכם בחום לראות את הסרט האמיץ, החשוף של האדם המדהים הזה- ובחרת בחיים.

 

  • זכויות חולי סרטן לריצוף גנטי לשם התאמת תרופות
  • הריון -חלון ההזדמנויות להשפעת הסביבה על בריאות העובר.
  • אימונותרפיה- טיפול דרך מערכת החיסון
  • ובחרת בחיים- ראשית הרפואה המותאמת אישית בישראל
  • בריאות מגדרית
  • דביר בנדק פוגש את ד״ר ליאת אדרי ומתגבר על הדחף לאכילת יתר
  • מרשם לאוכל- פרויקט תזונה למתמודדות עם סרטן שד
  • ההתמודדות שלי עם הסוכרת מתוך כתבת ״המגזין עם אושרת קוטלר״
  • כתבה שפורסמה בעתון "מקור ראשון"
  • המדענית שעוזרת לחולים להתמודד עם מחלתם-YNET

להזמנת הרצאה צרו איתי קשר

© כל הזכויות שמורות לד"ר ליאת אדרי

דילוג לתוכן