אושר בצלחת שלי

foodששאלו את ג׳ון לנון מה תרצה להיות שתהייה גדול הוא ענה : מאושר. מחקרים רבים הראו שזה מה שרוב האנשים ברחבי העולם רוצים להיות מאושרים אז איך קרה שדיכאון הפך לתופעה רווחת במיוחד בעולם המערבי, ולגורם תחלואה מרכזי. בעזרת הכרת המנגנון הביולוגי האחראי על האושר שלנו נוכל להחזיר אותו לחיינו. חומרי הבנייה של המוליך העצבי- הסרטונין ״הורמון האושר״ הינם חומצת האמינו טריפטופאן, מינרלים כמו מגנזיום, אבץ, ברזל ומתיל קובלמין-הרי הוא ויטמין b12. ידוע שכל המינרלים שמניתי קודם נמצאים בתזונתנו מהצומח ואילו מתיל קובלמין-ויטמין b12 במוצרים מהחי. אז זהו שלא! רבים חושבים שבשר/עוף/ביצים/חלב, יספקו את מתיל-הקובלמין הנכסף, אך גידול הבשר והעוף השתנה וכמעט אינו מכיל מתיל קובלמין.

פעם כשהתרנגולת היתה מנקרת גרעינים וזירעונים בחווה, והפרה היתה לוחכת עשב באחו הן היו מכניסות למערכת העיכול שלהם גם אדמה, כן,אדמה. באדמה זו שוכנים חיידקים טובים שיודעים לייצר מתיל קובלמין, היום בלול או באבוס אין אדמה ולכן ייצור מתיל קובלמין אצלן מועט מאד. אם לפרות ולתרנגולות אין מספיק אז לבטח אין אינן יכולות להיות מקור למתיל קובלמין לאדם.

בנוסף, מתיל קובלמין במנגנון הזה של יצירת ״הורמון האושר״ אחראי לתרומת קבוצת מתיל ולהעברת "הורמון האושר" למוליך עצבי נוסף- המלטונין. הורמון זה נקרא גם "הורמון החשיכה" משום שהוא מופרש בכמות גדולה בשעות החשיכה ואיך שמגיע האור כמותו יורדת (זו אחת הסיבות שאנו מתעוררים באור). כמות גדולה של הורמון המלטונין גורמת לירידה של "הורמון האושר" ומכינה אותנו לשינה. מבחינה ביולוגית הם דומים עד מאד ומבדיל בינהם קבוצת מתיל וכך חוסר של אחד מביא לחוסר של השני דבר המשפיע על שרשרת של תגובות במח המובילים להרגשת העצבות והכבדות המופיעים בתחילת הסתיו כשהימים מתקצרים והחורף שהינו אפרורי. דומה הדבר לאגדת ילדים בדבר המריבה שבין הירח (המלטונין) לשמש (הסרטונין) מי חשוב יותר? את מי צריך יותר? כשהאחד יורד השני עולה ואיזון זה שם המשחק. ובכן מי שלא מאושר ביום יהיה לו גם קשה לישון בלילה, מי שלא ישן בלילה קשה לו לתפקד ביום והדבר גורם למעגל של דיכדוך. אז בואו נכניס קצת אושר לצלחת חלבונים מהצומח, יספקו לנו חומרי הבנייה של ״הורמון האושר״ את חומצת האמינו טריפטופאן, מינרלים כמו מגנזיום, אבץ, ברזל -הקטניות: גרגרי חומוס, עדשים בכל הצבעים והמינים, בכל צורות העיבוד -מרק, קציצות, קמח. מגוון מהשעועית שיש בשווקים ניתן להנביטם בקלות ולהנות מכל הפוטנציאל הגלום בהם. לזה להוסיף מגוון ירקות ירוקים, כתומים, אדומים. ומה עם מתיל קובלמין מאיפה נקבל אותו ומה עוד הוא עושה בגוף את זה תוכלו לראות בהרצאה שהקלטתי על אושר ומתיל קובלמין.

http://www.dr-nlp.co.il/liatedry-הרצאות_וסדנאות_-ויטמין_b12

ואסיים את הפינה במתכון למנת ביניים מאושרת במיוחד או קינוח: בננה חתוכה לעיגולים עליה זיגוג של טחינה גולמית ומעליה שבבי קקאו. בתיאבון.

על החתום: ד״ר ליאת אדרי

  • זכויות חולי סרטן לריצוף גנטי לשם התאמת תרופות
  • הריון -חלון ההזדמנויות להשפעת הסביבה על בריאות העובר.
  • אימונותרפיה- טיפול דרך מערכת החיסון
  • ובחרת בחיים- ראשית הרפואה המותאמת אישית בישראל
  • בריאות מגדרית
  • דביר בנדק פוגש את ד״ר ליאת אדרי ומתגבר על הדחף לאכילת יתר
  • מרשם לאוכל- פרויקט תזונה למתמודדות עם סרטן שד
  • ההתמודדות שלי עם הסוכרת מתוך כתבת ״המגזין עם אושרת קוטלר״
  • כתבה שפורסמה בעתון "מקור ראשון"
  • המדענית שעוזרת לחולים להתמודד עם מחלתם-YNET

להזמנת הרצאה צרו איתי קשר

© כל הזכויות שמורות לד"ר ליאת אדרי

דילוג לתוכן