מה הם החיים אם לא חלקים בפאזל הגדול, פסיפס של רכיבים הגורמים לנו לאושר. הבנת המנגנונים הפועלים בגופנו בדרך לשם, הבנת השפעת התזונה על מוחנו. האושר שלנו, ההרגשה המופלאה הזאת שכולם כמהים אליה כל הזמן כל אחד על פי דרכו והבנתו מונחית בגופנו ע”י הורמון. הורמון בשם סרוטונין. אם האושר מונחה על ידי הורמון והורמון הוא depositphotos_14091802_originalמשהו טבעי שקורה בגוף שלנו, למה בכלל לחקור אושר? יש סיבה והיא סיבה טובה וחשובה. מחקרים בזרמים שונים מצאו כי בעוד רייטינג האושר עולה כל הזמן וה”ביקוש לאושר” גובר, בפועל נושא האושר נמצא במגמת ירידה בעשור האחרון בכל קבוצות הגיל הקיימות. דיכאון שהוא תוצר לוואי הופך לתופעה רווחת בעולם המערבי, לגורם תחלואה מרכזי. אם נחקור ונדע איך עובד המנגנון ומה אחראי על האושר שלנו נוכל להחזיר אותו לחיינו. מתיל קובלמין, הרי הוא ויטמין b12 אחראי לתרומת קבוצת מתיל ולהעברת הסרטונין ״הורמון האושר״ להורמון המלטונין. הורמון זה הנקרא גם “הורמון החשיכה” משום שהוא מופרש בכמות גדולה בשעות החשיכה ואיך שמגיע האור כמותו יורדת )זו אחת הסיבות שאנו מתעוררים באור(. כמות גדולה של הורמון המלטונין גורמת לירידה של “הורמון האושר” וכך עודף של אחד וחוסר של השני משפיע על שרשרת של תגובות במח המובילים להרגשת העצבות והכבדות של הסתיו והחורף שבפתח. הדבר מזכיר לי אגדת ילדים בדבר המריבה שבין הירח (המלטונין) לשמש (הסרוטונין) מי חשוב יותר? את מי צריך יותר? כשהאחד יורד השני עולה ואיזון זה שם המשחק. כשהסתיו מגיע, שעון הקיץ כבר הוחלף ושעות אור היום מתקצרות, מחשיך מוקדם והקור חודר לעצמות כי לרוב אנו עדיין לא מוכנים )כמו שלמה ארצי( לשינויי מזג האוויר, ביום חמים ובלילה קר עד שעות הבוקר המוקדמות. בימים אלו יכולה להתגנב עצבות לא ברורה הצובטת בלב )אותו בלוז שדיבר עליו יחיאל מוהר (קשה קצת יותר לקום בבוקר ולהיפרד מהמיטה החמה, לעיתים חשים קצת פחות אנרגטיים כמקודם, אוכלים יותר במיוחד בערב לפצות על חוסר האנרגיה, אנו מתחילים להתכנס יותר בביתנו וכמו דובים רוצים רק לישון שנת חורף.

רבים חושבים שבשר ייתן את התשובה, יספק את מתיל-הקובלמין הנכסף, אך גידול הבשר והעוף השתנה וכמעט אינו מכיל מתיל קובלמין. כשהתרנגולת היתה מנקרת גרעינים וזירעונים בחווה, והפרה היתה לוחכת עשב באחו הן היו מכניסות למערכת העיכול שלהם גם אדמה. באדמה זו שוכנים חיידקים טובים שיודעים לייצר מתיל קובלמין, היום בלול או באבוס אין אדמה ולכן ייצור מתיל קובלמין אצלן מועט מאד. בנוסף מסלולי התרופות מרוקנות רכיבים תזונתיים וויטמינים, בינהם מתיל קובלמין. אני מאמינה שיש בתוכנו את כל הכוחות והמשאבים הדרושים לאזן את ההורמונים הללו ולהתגבר על מגוון של סימפטומים עם עזרה קלה של תזונה נכונה ולעיתים תוספי תזונה. כל מי שעוסק בפעילות גופנית במיוחד אירובית, חווה לא פעם את ההרגשה הטובה שבסוף האימון אז לא רק בגלל שהאימון הסתיים:( אנו חווים אושר אלא בגלל, הפרשת הורמונים טובים, שבינהם גם הסרטונין אז 40 דקות על ההליכון או אופניים, שיעור זומבה או שבאם יעשו עבודה מצוינת באיזון בין הורמון החשיכה להורמון האושר רצוי כל יום. האוכל שאנו מכניסים לגופנו הוא הדלק שמניע את הגוף, לכן חשוב לבחור מזונות שייחזקו את הגוף וייתרמו לאיזון,להמנע ממזון מעובד ופחמימות ריקות כמו מתוקים. התזונה הנכונה צריכה להיות עשירה בפחמימות מורכבות ורצוי עם עמילנים כדי להגביר את הפרשת הסרטונין-ידענו שהכי טוב עם לחם או פסטה מחיטה מלאה, בשנים האחרונות גוברת הידיעה שבגלל שהחיטה השתנתה מבחינה גנטית, הגלוטן גורם להרבה בעיות שהן מעבר לבעיות עיכול על כך תוכלו לשמוע גם בהרצאה שלי גלוטן והמאה 21 ביוטיוב. אם חייבים לחם אז עדיף מקמח שיפון או קמח כוסמין והכי טוב חלבונים מהצומח, קטניות: עדשים, חומוס, להוסיף לתפריט ירקות ירוקים, בננות-בכל אלו יש את חומרי הבנייה של הורמון האושר (חומצת האמינו טריפטופאן ומגנזיום).

אז במיוחד עכשיו כשהסתיו הגיע והחושך כאן כבר ב17:00 אני ממליצה על תוסף מתילקובלמין שאני משתמשת בו,

לקניית התוסף אנא היכנסו ללינק זה.

 

על החתום: ד״ר ליאת אדרי

דילוג לתוכן